Plan pracy Środowiskowego Domu Samopomocy w Człuchowie na 2022 rok
PLAN PRACY ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY
W CZŁUCHOWIE NA 2022 ROK
Środowiskowy Dom Samopomocy w Człuchowie jest ośrodkiem wsparcia dziennego
dla osób przewlekle psychicznie chorych (typ A), osób z niepełnosprawnością intelektualną (typ B)
i osób wykazujących inne przewlekłe zaburzenia czynności psychicznych (typ C).
Środowiskowy Dom Samopomocy w Człuchowie świadczy usługi dla 40 uczestników.
Działa przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku po 8 godzin dziennie, w godzinach od 700 do 1500, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie są prowadzone zajęcia z uczestnikami, a pozostały czas przeznacza się m.in.: na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnianie prowadzonej dokumentacji oraz zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia i odwożenia po zajęciach.
Uczestnikami ŚDS są mieszkańcy Gminy Miejskiej i Wiejskiej Człuchów skierowani do placówki w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Człuchowie.
W swojej bieżącej działalności ŚDS realizuje zadania z zakresu pomocy społecznej, a główne cele zajęć to:
- podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności uczestników niezbędnych do samodzielnego życia,
- pomoc w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych i rozwiązywaniu codziennych problemów osób niepełnosprawnych,
- udzielanie wsparcia oraz zapewnienie pomocy w dostępie do opieki psychiatrycznej oraz kształcenie umiejętności aktywnego udziału we własnym leczeniu,
- integracja uczestników ze środowiskiem poprzez ich aktywizację w życiu kulturalnym
i społecznym miasta, - nauczanie zaradności życiowej i umiejętności współżycia w grupie i społeczeństwie,
- przygotowanie do korzystania z różnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego oraz
w miarę możliwości – organizowania sobie czasu wolnego, - budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnej samooceny,
- organizowanie pobytu w ŚDS z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań uczestników,
- rozwój sprawności ruchowej i manualnej.
PLAN PRACY DLA OSÓB PRZEWLEKLE PSYCHICZNIE CHORYCH (TYPU A),
OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ (TYPU B)
ORAZ OSÓB WYKAZUJĄCYCH INNE PRZEWLEKŁE ZABURZENIA CZYNNOŚCI PSYCHICZNYCH (TYPU C)
W poszczególnych miesiącach roku 2022 ŚDS realizować będzie zadania ujęte w poniższej tabeli:
Lp. |
Zakres |
Zadania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
I |
Postępowanie wspierająco- |
Trening funkcjonowania w życiu codziennym, mający na celu przywracanie/podtrzymywanie/ rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, w tym: Trening dbałości o wygląd zewnętrzny oraz trening nauki higieny. Trening ten obejmuje następujące działania:
Trening kulinarny Trening ten obejmuje następujące działania:
Trening umiejętności praktycznych Trening ten ma na celu nabycie podstawowych umiejętności przydatnych w codziennym życiu. Polega na wyuczeniu zdolności związanych z samoobsługą. Realizowany jest poprzez:
Trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi
|
codziennie
codziennie
codziennie
codziennie
|
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych treningów dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów Trening ten obejmuje kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury, poprzez:
Trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej: Augmentative and Alternative Communication (AAC) to ogół metod, stosowanych do wspierania komunikacji osób mających trudności w werbalnym porozumiewaniu się. Metody te umożliwiają wyrażanie potrzeb, preferencji, myśli, opinii, ułatwiają nawiązywanie relacji z innymi osobami, pomagają w budowaniu tożsamości osoby niemówiącej co pozwala jej stać się autonomiczną jednostką, a tym samym daje niezależność i poczucie wpływu na swoje życie. |
codziennie
praca ciągła
|
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej.
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej.
|
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych treningów dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Trening umiejętności spędzania czasu wolnego. Trening ten obejmuje: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich kulturalnych poprzez:
|
praca ciągła
|
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej.
|
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych treningów dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Prowadzenie terapii zajęciowej. Na potrzeby terapii zajęciowej działają w placówce pracownie: 1. Pracownia gospodarstwa domowego:
2. Pracownia ogrodniczo – przyrodnicza:
3. Pracownia multimedialna: w ramach pracowni uczestnicy nabędą umiejętności związane z obsługą komputera i urządzeń biurowych, multimedialnych oraz RTV:
4. Pracownia sztuk plastycznych i rękodzieła: w ramach pracowni uczestnicy rozwiną umiejętności manualne, kreatywność i wyobraźnię, nabędą praktyczne umiejętności w zakresie:
5. Pracownia ruchu i rekreacji: w ramach pracowni odbywać się będą;
6. Pracownia krawiecko- dziewiarska: w ramach pracowni uczestnicy nabędą i utrwalą następujące umiejętności:
W / w umiejętności wykorzystywane są w następstwie w pracach praktycznych; obrazach, serwetkach, poduszkach, kartkach okolicznościowych, woreczkach na susz lawendowy, maskotkach, zakładkach, pokrowcach na telefon, elementach scenografii). 7. Pracownia kulturalno- oświatowa; w ramach pracowni odbywają się wyjścia do muzeum, na spacery, do kina, biblioteki, wyjazdy na wycieczki, spotkania integracyjne,
8. Pracownia techniczna: w ramach pracowni uczestnicy uczą się:
|
praca ciągła
sezonowo, według potrzeb
raz w tygodniu
codziennie
codziennie
|
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonej terapii zajęciowej dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Poradnictwo psychologiczne prowadzone w formie indywidualnej i grupowej – poprzez:
|
codziennie |
Psycholog. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy pomocy i poradnictwa dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych:
|
Według potrzeb |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy pomocy dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych:
|
Według potrzeb |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy pomocy dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Niezbędna opieka:
|
Zadanie ciągłe |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy opieki dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Zebrania społeczności: prowadzone w formie grupowej raz w tygodniu. Celem spotkań jest konstruktywne pokonywanie kryzysów, zintegrowanie grupy, wspólne rozwiązywanie problemów, podejmowanie decyzji dotyczących życia codziennego w SDS, wparcie osobistego rozwoju uczestnika, wdrożenie do pełnienia ról społecznych, przedstawienie różnych wzorów zachowań i uzyskiwanie tych społecznie akceptowanych, podtrzymywanie wzajemnych relacji, osiągnięcie i rozwój norm grupowych. Dzięki tym spotkaniom podopieczni mają możliwość nauki werbalizowania swoich potrzeb, pracy nad właściwym wyrażaniem emocji, a także doskonaleniem kompetencji psychospołecznych. W czasie zebrań omawiane są sprawy i problemy zgłaszane przez uczestników.
|
Raz w tygodniu |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych zebrań dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Współpraca z rodzinami / opiekunami i innymi podmiotami:
|
Zadanie ciągłe |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy współpracy z rodzinami/ opiekunami i innymi podmiotami dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Inne działania mające zapobiegać izolacji społecznej uczestników, zmierzające do ich integracji ze środowiskiem lokalnym i dające możliwość trenowania zachowań i umiejętności niezbędnych w relacjach społecznych oraz kształtujące umiejętności aktywnego spędzania czasu wolnego:
|
Według potrzeb i możliwości |
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej. |
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych działań dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
|
|
|
|
Pozostałe zajęcia cykliczne:
|
Według potrzeb i możliwości
|
Instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pedagog, asystent osoby niepełnosprawnej.
|
W planie zakłada się możliwość modyfikacji formy prowadzonych zajęć cyklicznych dostosowanej do zmian i rekomendacji Ministra Zdrowia, oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego. |
|
II |
Organizacja ŚDS |
Koordynowanie i monitorowanie pracy zespołu wspierająco - aktywizującego. |
praca ciągła |
Dyrektor ŚDS |
|
|
Opracowanie i przyjęcie kierunków pracy ŚDS. |
listopad |
Dyrektor ŚDS |
|
|||
Dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. |
praca ciągła |
Dyrektor ŚDS |
|
|||
Dbanie o właściwy poziom usług. |
praca ciągła |
Dyrektor ŚDS |
|
|||
Organizacja szkoleń i dokształcanie pracowników. |
praca ciągła |
Dyrektor ŚDS |
|
W przypadku czasowego zawieszenia działalności Środowiskowego Domu Samopomocy i braku możliwości fizycznego uczestnictwa zakłada się podejmowanie działań zmierzających do wspierania uczestników z wykorzystaniem dostępnych środków komunikacji tj. możliwość pracy zdalnej poprzez:
- utrzymywanie kontaktu z uczestnikami, ich opiekunami i rodzinami;
- sprawdzanie aktualnej sytuacji życiowej, zdrowotnej, społecznej uczestnika i jego funkcjonowania w codziennym życiu;
- powiadamianie Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku konieczności objęcia uczestnika pomocą z zakresu pomocy społecznej;
- przypominanie o konieczności przestrzegania zasad higieny oraz zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego w związku z sytuacja epidemiczną;
- informowanie o aktualnie obowiązujących obostrzeniach oraz o konieczności ich przestrzegania;
- w miarę możliwości udzielanie doraźnego wsparcia psychologicznego i pedagogicznego;
- udzielanie wsparcia w podtrzymywaniu umiejętności wypracowanych w ramach treningów funkcjonowania w codziennym życiu;
- zachęcanie i pomoc w organizacji czasu wolego, w tym do podejmowania aktywności fizycznej.
Plan imprez kulturalno – sportowo - integracyjnych na 2022 rok
dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Człuchowie
MIESIĄC |
DZIAŁANIE |
Styczeń |
|
Luty |
|
Marzec |
|
Kwiecień |
|
Maj |
|
Czerwiec |
|
Lipiec |
|
Sierpień |
|
Wrzesień |
|
Październik |
|
Listopad |
|
Grudzień |
|
Plan imprez kulturalno – sportowo – integracyjnych na 2022 rok zakłada możliwość modyfikacji formy realizacji zaplanowanych imprez zgodnie z aktualnie obowiązującymi rekomendacjami Ministra Zdrowia oraz wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
………………...……………………………….. ………………………..………………………….
Uzgodniono z Wojewodą Pomorskim Podpis i pieczątka kierownika placówki
…………………………………………………………………….
Akceptacja jednostki prowadzącej lub zlecającej